Thursday, July 11, 2013

manusia

Assalamualaikum:)
Dengan nama Allah yang menciptakan.

Manusia memang  istimewa dan misteri. manusia, kadang kala tak mampu untuk kenal spesisnya sendiri. benarlah kata Rasulullah, anak-anak yang lahir tu bagaikan kain putih. ibu bapanyalah yang mencorakkannya. corak dengan lukisan Islam mahupun sebaliknya. dan hanya ada 2, Islam atau jahiliyyah.

manusia seperti span. dia akan menyerap apa sahaja yang dihidangkan terutamanya sewaktu tumbesarannya yang sedang ligat. ketika persekolahan rendah dan menengah terutamanya. dan inilah yang akan membentuk cara dia berfikir dan melihat sesuatu. dan inilah yang akan menentukan apa yang dia akan buat kebanyakan daripada usianya.

seseorang yang dibiasakan bermain video game, tentu hidupnya banyak tertumpu kepada video game. sampaikan apa yang dilihat di dunia realiti, kelihatan seperti video game. banyak masa dihabiskan di hadapan tv. sedih dan gembiranya kerana highest score atau game over.

seseorang yang dibiasakan membaca novel, hidupnya tentu sering bertukar watak dan jalan cerita. mengikut novel yang sedang dibaca. nangis dan tawanya kerana plot cerita yang dicipta manusia.

kadang kadang saya terfikir, dunia ni dah cukup khayalan. sebab akhirat tu yang realiti. tapi, bila kita memilih untuk masuk dalam dunia yang bukan dunia sebenar, kita hidup dalam kehidupan khayalan yang berlapis-lapis. dapat bayangkan ker?

cara berfikir dan melihat sesuatu ni i would say that is fikrah. dan bila fikrah seseorang telah terbentuk, susah dan teramatlah berseni usaha yang harus diinvestkan untuk mengubah fikrah tersebut. surely, fikrah yang ingin dikikis dan dibuang ialah fikrah jahiliyyah dan fikrah yang ingin ditanam ialah fikrah islamiyah. and again, it's susah dan perlukan skill.

walau susah macam mana pun, seseorang yang menamakan dirinya seorang pejuang fikrah, tak boleh berputus asa. sebab manusia itu manusia, that means manusia itu masih seorang hamba kepada Allah. it means, Allah lebih berkuasa terhadap manusia itu berbanding manusia itu sendiri mahupun fikrahnya. sebab itulah pejuang fikrah harus meletakkan tawakkalnya seara total kepada Allah, usaha di tangannya, hasil ditentukan TuhanNya dan dia berlapang dada.

dan tidak mustahil! buktinya fikrah jahiliyyah hitam pekat yang dimiliki oleh Umar boleh bertukar menjadi fikrah Islamiyyah yang digunakannya untuk bergerak menyebarkan Islam. hebatnya Rasulullah menggunakan skill membina para sahabat. dan tentulah alat yang digunakan untuk mengubah fikrah itu tersangat lah power.

Al Quran.
Al Quran ini wahyu. kata-kata dari Allah, Tuhan yang menciptakan.

saya juga pernah menyerap air yang salah.
dan sekarang, saya sedang cuba menyerap air yang benar.

saya bukan pembenci dunia dan isinya.
saya cume seorang yang sangat ingin mencintakan akhirat melalui dunia dan isinya :)
doakan saya berjaya, peace ^_^

No comments: