Thursday, February 2, 2012

batu-bata

saya hampir lupa...

bagaimana untuk membuat batu bata itu.

secara tiba-tiba. [yekew?]

seawalnya sampai di benua ini, fikiran dan hati ini terlalu inginkan batu-bata itu. dalam kecungap-cungapan diri, cuba membuat batu bata. skills yang tidak turun dari langit, tapi hadir bersama setiap percubaan.

sehinggakan pada satu saat itu, diri ini tersedar, diri ini asyik memikirkan batu-bata yang akan dibuat. hingga terlupa, diri ini juga batu-bata yang harus sentiasa maintain 'keras' dan mampu membina sebuah bangunan yang gah.

lantas, diri ini membuat satu keputusan untuk lebih menjaga kualiti diri yang juga batu-bata. kerana in the end, batu-bata ini akan dipersembahkan di hadapan Penciptanya sendiri-sendiri.

TAPI,

ketika diri ini membuat refleksi diri,
diri ini tersedar,
"yang digendong berciciran, yang dikejar tak dapat"

mungkin kerana definisi menjaga kualiti diri itu, masih belum mencapai tahap yang "certifiied by Allah" seperti batu -bata kahfi, kualiti itu bagaikan tiada kesannya.

susah. untuk mensinergikan kedua-duanya.
membuat batu-bata ikhlas kerana Dia dengan satu keyakinan adanya diri ini untuk membuat batu-bata itu, batu-bata itu akan tetap terhasil.
dan.
memastikan diri ini sentiasa cemerlang sebagai seorang hamba.

tapi, diri ini yakin.
diri ini mampu SEBENARNYA.
kerana Dia yakin diri ini MAMPU.
pada saat Dia memberi hidayah yang memberi kehidupan kepada diri ini.

"Belum tibakan masanya bagi orang-orang beriman, untuk secara husyu' mengingat Allah dan mematuhi kebenaran yang telah diwahyukan [kepada mereka] dan janganlah mereka [berlaku] seperti orang-orang yang telah menerima kitab sebelum itu, kemudian mereka melalui masa yang panjang sehingga hati mereka menjadi keras. dan banyak di antara mereka menjadi orang fasik."

I'll try my best, Allah. :)

akan mula membuat batu-bata, as soon as posible. :')

5 comments:

fatima ainmardiah salami said...

auni dear..huhu
risau terkadang malah selalu menerpa, andai tika menjaga kualiti diri batu bata ataupun dalam masa membina ada terdapatnya syirk. =_=''

fatima ainmardiah salami said...

kerna jiwa batu bata yang tidak sepenuhnya berbuat semata2 kerna Pencipta, begitu mudah rapuh dan hancurnya :'(

# doakan kami juga di sini ye, batu bata comel. kerna ruh batu bata itu sentiasa menyatu :D

kakak said...

insyaallah, we always pray 4 u syg..

chal said...

at times, we think too much but we end up doing nothing, kuat auni, jangan fikir kita mampu atau tak, tapi kita mahu atau tak, bila kita mahu, benda yang mula x mampu boleh je buat, wallahu'alam...

kuat sister :)

Myosin said...

oh saya suka ni. "just do your part, and let Allah gives the hidayah"