Thursday, August 11, 2011

satu lagi! =)

sebenarnya, sudah lama. [sekurang-kurangnya pada dirinya sendiri] sudah lama air matanya di empang. [walau setitik, tidak terkeluar dari empangan]. sebenarnya dia sedih dengan empangan air mata itu. terlalu sedih. tetapi, masih, setitik pun tidak keluar atas kesedihan itu. tidak, walau setitik.

dia cuba berlagak biasa. menjalani hari-hari yang terasa kering. puasa. tarawih. semuanya seperti biasa. [highlight: kondisi yang kering]
dia cuma mampu berbisik: Ya Allah, aku nak menangis...[sebenarnya, dia merayu]

sampailah satu ketika, Dia kasihan dengan dia. dan diizinkanNya untuk meletakkan dia dalam satu pertemuan yang menambah koleksi album di hati. album iman. album dNt.

....................

pertemuan itu menyaksikan hati-hati yang inginkan redhaNya berkumpul bersama. ketawa bersama. senyum isyarat, tetapi, masih, terasa cukup. dan dia ada di situ! dia duduk dan menanti cerita cikgu pada pertemuan itu.

tiba-tiba, cikgu bertanyakan soalan yang sensitif. [sensitif pada hati]

"kalau awak boleh doa kat Allah sekarang, apa yang awak nak doa?" [bukan retorikal soalan, dia harus menjawab soalan itu]

dia dan pemilik hati-hati yang berkumpul itu diam. tunduk. sepi. seketika. hati-hati yang berkumpul itu tenggelam dalam muhasabah. dan dia mula merasakan empangan air matanya akan pecah tidak lama lagi. sekejap lagi. bila bibir mula bertutur.

semua orang meluahkan apa yang dirasa. dan dia! orang kedua yang membuka cerita. cerita doanya pada Dia.
" saya nak..." [tertunduk perlahan]
"..." [gagal menahan]
"saya nak manangis!"[empangan itu telah pecah]
"...sebab dah lama, lama, tak menangis. [dan bermulalah satu perkongsian dari hati dia kepada hati-hati yang ada di situ]

dia pernah merayu, dan Dia telah perkenankan rayuan dia. Alhamdulillah! moga kemarau berakhir, dan musim hujan bermula. membasahi hati dia dan pemilik hati-hati yang hadir.

dan tiba pada pemilik hati yang terakhir, dia berkata: moga doa kita semua Allah perkenankan!
dan dia percaya hati-hati yang hadir itu semuanya mengucapkan "ameen".

....................

meraka semua bertebaran ke destinasi masing-masing setelah pertemuan itu. namun, bagaikan terngiang-ngiang di telinganya:

"moga kita diberi kekuatan oleh Allah untuk bergerak atas dasar cinta. bukan tanggungjawab yang membebankan!"

(^_^)


No comments: