Monday, August 15, 2011

correct me if i'm wrong.

Bismillah, dengan nama Allah, aku mencari idea dan menulis.
moga setiapa apa yang ditulis dipelihara Allah daripada sebarang penyakit hati mahupun perasaan -perasaan yang akan mencemarkan hati ini, insyaAllah.

correct me if i'm wrong.
sebab, sekarang ni kepala saya digasak oleh satu pertanyaan [with big question markss]:
"adakah menjaga hati itu senang bagi certain people?"

sebab saya merasakan nak menjaga hati tu susah. susah sangat. T.T

lantas, why that certain people bagaikan membuka pintu-pintu agar hati yang satu itu dicemari? [atau mungkin tidak sengaja. saya cuba untuk husnuzhon:)]

saya juga manusia biasa.
and that certain people pun. i believe that.
none of us yang menjadi malaikat. jauh sekali kaum kerabat musuh manusia yang nyata tu.
ya! kita semua manusia biasa.
maka, kesusahan yang harus kita hadapi untuk menjaga hati tu harusnya sama.
unless kita mahu menjadi golongan yang berkecuali.
berkecuali daripada menjaga hati?

sedangkan HATI inilah yang akan dibawa ketika mengajak manusia lain kepad Dia.
bukankah maksiat atau dosa walau sekecil manapun akan membuatkan terputusnya hubungan kita dengan Dia?
sedangkan hanya dengan bantuan Dia lah manusia-manusia ini senang untuk menerima hidayah Allah?
bukankah itu yang kita nak?

wahai diri-diri yang merasakan dirinya DAIE,
ya benar! tarbiyah tidak akan membuatkan kita menjadi satu gaya dan style.
ya benar! mungkin kita semua berbeza, maka tarbiyah membuatkan kita lain [dalam erti kata yang lebih baik] dengan style kita sendiri.
tapi bukankah style apa pun yang kita ada, masih, skema Allah dan rasul itu yang harus dijadikan rujukan. itu MESTI.

ya benar! saya masih baru.
ya benar! saya sedang bertatih dalam dunia d&t ini.
that's why, correct me if i'm wrong.

note 1: saya bersuara kerana kita sama-sama ingin mencari redha Ilahi. kan?
note 2: "Sungguh aku beristighfar kepada Allah sebanyak seratus kali dalam sehari." (riwayat Muslim)
note 3: peringatan untuk diri ini! [as-saff: 2-3]

2 comments:

Arina said...

menjaga hati T.T
kena sentiasa beristighfar! betul3 ;)

Unknown said...

jaga hati sebab nak jaga hubungan dengan Allah... "jagalah Allah, nescaya Allah akan menjaga kita." :)