Sunday, January 29, 2012

tertinggal

Moga perasaan ini Dia pandu :)


seketika tadi, hati saya terkena panahan. zap! menusuk ke dalam. sangat! dan terasa bagai ingin lari dan mendaki mana-mana bukit dan duduk kat atas tu sorang-sorang.


mengapa agaknya saya rasa begitu? entah. terasa pedih melihat orang lain yang berlari dengan lajunya. terasa pedih melihat diri sendiri yang tertinggal di belakang. sangat pedih.


saya tahu everything comes with a reason. dan saya tahu bukan saja-saja Allah meletakkan saya dalam moment itu. walaupun saya yang terasa pedih. sekurang-kurangnya saya pedih di dunia, bukan di akhirat. biarlah saya menangis di dunia, tapi bukan di akhirat.


kepala saya bagaikan terhantuk ke dinding. dan ada bintang-bintang lagi. dan bagai tersedar, "apa yang aku dah buat untuk Allah?" tak ada! mungkin ada, tapi sikit sangat. dan mungkin tiada ikhlasnya untuk cari redha Dia. malu untuk mengaku.


saat ini terasa ingin menjerit sekuat hati. saat ini mula melihat diri sendiri dan ternampak segala kekurangan diri. dan bisikan-bisikan yang melemahkan diri itu dah mula timbul. ya, aku tahu aku sedang diuji!


sebenarnya, takut sekali. andai di akhirat nanti, aku akan menjadi yang paling belakang untuk bertemu Dia. atau mungkin tidak ada saat bahagia itu sebab aku di dunia, bukanlah antara yang awal.


"ya Robb, tunjukkan aku jalan."


tiada kata lain. hanya doa. hanya doa. hanya doa.


hentakan ini bukan baru pertama kali berlaku. ini mungkin kali yang ke berapa kali yang aku sendiri tak ingat. tapi hentakan kali ini, aku ingin tulis sebab aku tak nak aku lupa.


entah bila aku akan mula mengorak langkah. entah bila aku akan mula serius. entah bila...

moga saat itu akan tiba. aku ingin saat itu tiba. dan aku tahu AKULAH YANG HARUS MENCIPTA SAAT ITU.


"dan orang-orang yang berjihad untuk mencari keredhaan Kami, Kami akan tunjukkan kepada mereka jalam-jalan Kami. Dan sungguh, Allah beserta orang-orang yang berbuat baik." 29:69]

1 comment: