Wednesday, November 17, 2010

...nota untuk hamba Allah...

after some time tak berpeluang menonton cerekarama, malam tadi, diberi kesempatan...
(gud news ker bad news? terserah pada tafsiran)
kisah kehidupan adik beradik yang dijaga oleh seorang nenek yang dah tua
tp, enenrgy dy mmg dah thp sket tp still, dy bekerja kutip sampah kat flat dari rumah ke rumah
adik-beradik ni ade 4 orang semuanya
yg abang ni sangat la kurang ajar
sangat
yang ke-2 ni, we can say him as the hero of the story
n then ade adik laki yg ke-3
and yg ke-4 adik perempuan yg ade sakit asma.
(that's the summary)
ape yg menariknyer???
...
menarik. beberapa titik air mata gugur ke bumi.
(so, dats the definition of 'menarik'?. terserah pada tafsiran)
...
act, bile ade cerita2 macam ni; realiti kehidupan yang pahit
i always ask my umi, "umi, betol ke ade orang yg macam ni?" (tyme tu scene abang sulung tgh marah2 nenek dy)
n of course, my umi replied, "adelaaa..."
conclusion: tak semua orang rase hidup ni indah.
dgn kata lain: ade orang yg lebih terseksa dari saya yang mengeluh bila kne jalan kaki p pasar ngan kakak di bawah pancaran matahari yang terik.
...
kadang2 saya terfikir, kenape ek Allah takdirkan ade sesetengah orang tu kesusahan dia kat part ni.
ade orang tu kat part tu.
ade pulak yang kesusahan tu kat part ni and tu.
ada pulak yang mcm xdek kesusahan kat mana2 part pun.
but i know: HE KNOWS WHAT BEST FOR US.
...
Dia nak yg terbaik je untuk kita. fullstop.
...
"amboi....senangnye cakap. easier said than done taw!"
saya sedar kenyataan tu.
"awak hanya memandang, saya yang memikul bebannya. so, better awak senyap."
baik la tuan.
cakap la ape2 je, tp 1 je saya nak satu dunia tahu: HE KNOWS WHAT BEST FOR US.
(dan saya taw saya akan diuji dengan apa yang saya tulis ni. if moment tu datang, saya akan berbisik dalam diam that HE KNOWS WHAT BEST FOR US. )

...
n, bila ade insan2 yang sudi share kesusahan yang diorang face, saya akan cuba ckp ape2 je as long as the message written in capital letters above is conveyed.
dan saya mesti akan highlight kan tentang kuasa DOA.
(doa kan senjata kita!!! kne make full use)
bagi saya, DOA tu is like kita telefon hotline maxis bile broadband kita ade probs.
telefon hotline maxis=broadband probs solved
DOA=life probs solved
...
doa la ape2 je, Allah mesti dgr.
ckp la ape2 je, Allah still dgr.
luah la ape2 je, Allah setia mendengar.
...
"Kerana sesungguhnya bersama kesulitan itu ada kemudahan,
sesungguhnya bersama kesulitan itu ada kemudahan." [al-Insyirah:5-6]
(^_^)

1 comment:

Anonymous said...

best2
tp harus beringat bahawa senang dan susah adelah ujian dari Allah..
Wallahua`lam